وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی
   
|وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403
    قبول دعاوی حقوقی سوالات حقوقی مشاوره تلفنی امور موکلین صفحه اصلی
کانال رسمی سایت حقوقی خوشیاران در تلگرام
صفحه اصلی Google
خبرگزاری میزان
کانون ملی وکلا
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
مأوی
سازمان پزشکی قانونی کشور
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
آدرس و تلفن دفاتر خدمات قضائی
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
سازمان قضایی نیروهای مسلح
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
سامانه ملی قوانین و مقررات
اداره کل ثبت احوال استان تهران
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
رويداد هاي مهم حقوقي امروز
تصويب قانون راجع به استرداد مجرمين - 1339
آدرس دفتر وکالت
تهران، ضلع غربی چهارراه ولیعصر، خ برادران مظفر (صبای شمالی)، ساختمان صبا، پلاک ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩ پذیرش : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 الی 21 :شماره های تماس 09122208184
دفاتر ثبت اسناد و املاک
جستجوی سردفتران
سایت موسسه حقوقی رضا خوشیاران
جدیدترین مصوبات قانونی و انتشار اخبار حقوقی و مقالات
سردفتران ازدواج و طلاق
جستجوی سردفتران ازدواج و طلاق
خدمات اطلاع رسانی الکترونیک
راهنمای امور مراجعین سازمان ثبت املاک و اسناد کشور
 
  ***کاربر گرامی لطفا برای بازدید از وبسایت از مرورگر فایر فاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید***
مجازات قانونی برای فالگیری و رمالی
تاریخ انتشار : 08-04-1391

مجازات قانونی برای فالگیری و رمالی

مجازات قانونی برای فالگیری و رمالی

تهران،گروه گزارش- رمالی و فالگیری از جمله جرایمی است که در اکثر مناطق کشور به ویژه در شهرهای بزرگ رواج دارد و براساس قانون نیز مجازات سنگینی برای عاملان آن تعیین شده است.

نگاهی اجمالی به صفحات حوادث روزنامه ها نشان می‌دهد، فالگیری و رمالی یک معضل اجتماعی است که افراد و خانواده‌های زیادی قربانی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن می شوند.

کلاهبرداری رمالان و فال گیران نه تنها هزینه‌های هنگفتی را با شیوه هایی نظیر برای فالگیری، دعانویسی، جادوگری و کف بینی بر افراد تحمیل می کند، بلکه در موارد بسیار، کانون گرم خانواده ها را نیز متلاشی می سازد.

برخی گزارشها نشان می دهد حدود 5 درصد از طلاق ها با موضوع رمالی،فالگیری و جادوگری در جامعه ارتباط دارد. علاوه بر این، جرایم متعدد دیگری مانند سوء استفاده جنسی، کلاهبرداری و سرقت نیز توسط رمالان رخ می دهد و پرونده های بسیاری در این زمینه در محاکم دادگستری به ویژه در شهرهای بزرگ تشکیل شده است.

نوشتن نسخه‌های خوشبختی، فروش مهره و روغن مار، بخت‌گشایی با نعل اسب، پیدا کردن دزد با آینه‌بینی و یافتن کار پر درآمد برای مشتریان و حتی درمان برخی بیماری های صعب العلاج از جمله شیوه‌های رمالان است که با فریب افراد ساده دل، گاه بازار پررونقی را نیز برای خود ایجاد می کنند.

برخی از رمالان و فالگیران حتی دارای دفتر و تشکیلات و منشی هستند و مبالغ گزافی را از مردم می گیرند تا مشکلات آنان را رفع کرده یا آینده آنها را پیش بینی کنند.

هفته ای نیست که در صفحات حوادث روزنامه ها، خبری از دستگیری افراد رمال یا شکایت قربانیان از آنها نبینیم.

دو روز پیش رسانه ها از دستگیری 7 نفر در شهرستان بهار استان همدان خبر دادند که به اعمالی از قبیل رمالی، جادوگری، استفاده از طلسم، بخت‌گشایی، بخت بستن و دعا اقدام می‌کردند.

بر اساس این گزارش، این افراد همگی با یکدیگر نسبت فامیلی دارند ولی هر کدام دفتری مستقل داشته و یکدیگر را نیز نفی می‌کردند.

به گفته مسئولان استان همدان، رمالان یادشده برای ویزیت اولیه 25 تا 75 هزار تومان و در مواقع ویژه نیز تا 300 هزار تومان از مراجعین دریافت می کردند، در حالی که با وجود پوشیدن لباس روحانی از سوی دو تن از آنها، آنان نه تنها سواد حوزوی بلکه سواد عادی نیز ندارند و در کارهای خود به مسائل غیراخلاقی نیز کشیده‌ شده‌ بودند.

سرهنگ حمیدرضا گل صباحی رییس پلیس استان تهران و البرز نیز 29 خرداد در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای سال جاری، ماموران پلیس ‌8 رمال را در این دو استان دستگیر کرده‌اند که برخی از آنها حتی سواد خواندن و نوشتن هم ندارند ولی با دادن وعده‌های پوچ و فریبنده افرادی را بسوی خود کشانده بودند.

وی افزود: رمالان مذکور نه‌ تنها مشکلی را از مردم حل نمی‌کردند، بلکه برای آنها مشکلات بیشتری را نیز رقم می‌زدند.

رییس پلیس آگاهی استان تهران و البرز در این زمینه از سوء استفاده جنسی رمالان و فالگیران از برخی مشتریان خود خبر داد و گفت: یکی از رمالان به بهانه نوشتن دعا روی بدن زنان برای رفع مشکلات آنان، اقدام به تجاوز به آنها کرده و پرونده ای نیز در این زمینه با شکایت 15 زن و دختر تشکیل شده است.

* مجازات قانونی جرم رمالی و فالگیری

رمالی و فالگیری از جمله جرایمی است که از 66 سال پیش به وضوح در قوانین کیفری کشور از آن سخن به میان آمده اگرچه مجازات آن در طول دوره های مختلف با تغییراتی همراه بوده است.

مطابق قانون مصوب سال 1324، هرگونه اقدام به رمالی، جن گیری و فالگیری جرم محسوب می شود و مطابق بند 18 ماده 3 آیین نامه همین قانون، فرد یا افرادی که از طریق رمالی و پیشگویی درمنزل یا مغازه اقدام به فریب مردم کنند و این کار را به عنوان کسب و پیشه خود قراردهند مرتکب جرم شده و قانون برای این افراد مجازات یک تا 7 سال حبس و جزای نقدی را پیش‌بینی کرده است.

علاوه بر این ، موضوع رمالی و مجازات آن از ابعاد دیگری نیز در قوانین جزایی کشور قابل بررسی و پیگیری است و قضات دادگاه های کیفری معمولا افراد متهم به رمالی و فالگیری را با استفاده از قوانین مربوط به کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع مجازات می کنند و اگر این افراد جرم مستقل دیگری نیز مرتکب شده باشند به مجازات آن جرم محکوم می شوند.

قضات دادگاه های کیفری بعضا با استناد به ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری که در مورد تحصیل مال به طریق نامشروع است، رمالان و فالگیران را مجازات می کنند.

بر اساس این ماده، هر مالی که از طریق غیر مشروع به دست آمده باشد یا مشروعیت قانونی و شرعی نداشته باشد مرتکب آن مجرم شناخته می‌شود و مجازات آن سه ماه تا دو سال حبس یا جریمه نقدی دو برابر مال به دست آمده است.

همچنین بر اساس ماده یک قانون یادشده، هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع بترساند و از این طریق مالی تحصیل کنند کلاهبردار محسوب می‌شود و علاوه بر رد اصل مال صاحبش به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم خواهد شد.

به گفته 'نداسادات پاک نهاد' وکیل دادگستری، از نظر قانون، رمالی ، کف بینی و فال گرفتن، امیدوار کردن مردم به امور غیر واقعی و واهی است چرا که فرد پیشگو با حیله و فریب مخاطب خود را امیدوار می کند و از آینده خبر می دهد ، از این راه مال وی را می برد و برای انجام این کار هم یک سلسله صحنه سازی ها و مانور های متقلبانه انجام می دهد. پس در نتیجه این فرد کلاهبردار محسوب می شود .

وی معتقد است: برای اینکه فالگیری یا دعانویسی ، کلاهبرداری تلقی شده و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد سه شرط 'متقلبانه بودن وسایلی که از آنها برای اغفال دیگران استفاده می شود'، ' اغفال شدن و فریب خوردن قربانی که مستلزم عدم آگاهی وی نسبت به متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده مجرم است' و 'پرداخت مال یا وجه نقد' باید با یکدیگر جمع شود.

این وکیل دادگستری در عین حال می گوید سکوت قانونگذار در تعریف سحر و جادو و عدم تعریف آن یکی از ابهامات در برخورد با اینگونه مجرمین است و همچنان فالگیری و جادوگری به عنوان جرم مستقل در قوانین کنونی شناخته نشده است.

اما 'علی نجفی توانا' جرم شناس عقیده دارد در مورد رمالی اگرچه می توان به قانون 1324 استناد کرد، اما معمولا زمانی که رمالی منجر به تحصیل مال نامشروع بشود، متهم تحت عنوان کلاهبردار تحت پیگرد قرار می‌گیرد و ماده یک قانون تشدید مجازات ارتشا و کلاهبرداری، در مورد او اعمال می‌شود که حبس و جزای نقدی است.

برای ایجاد وحدت رویه در این زمینه، لایحه جدید قانون مجازات اسلامی که اکنون مراحل نهایی تصویب خود را مجلس شورای اسلامی می گذراند نه تنها رمالی، بدعت در دین و فالگیری را به وضوح جرم شناخته بلکه مجازات آن را نیز افزایش داده و برای مرتکب آن، اعدام تعیین کرده است.

در مجموع، به نظر می رسد برای مقابله با رمالان و فالگیران در جامعه خلاء قانونی نداریم اما کارشناسان معتقدند مجازات قانونی به تنهایی برای کاهش این جرم کافی نیست و تقویت اعتقادات دینی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه نقش موثری در کاهش جرم رمالی و فالگیری خواهد داشت، امری که همت بیشتر علمای دینی، مراکز آموزشی و رسانه های گروهی را می طلبد.

برچسب ها : وکیل , دادگاه , جرم , سرقت , خانواده , دادگستری , طلاق , مجازات , نامشروع , قانون مجازات اسلامی , فروش , قانون , مستقل , رویه , قوانین , مغازه , اموال , , زن , , لایحه , تجاوز , متهم , دختر , قانونی , مالی , حدود , پیگیری , جریمه نقدی , سوء استفاده , جریمه , اعدام , جزای نقدی , جنسی , جزایی , اولیه , تلقی , مجلس , قانون مجازات , سواد , , مجلس شورای اسلامی , عقیده , ماده 2 قانون , , زنان , اقتصادی , قوانین کیفری , تومان , قرار , شرط , مخاطب , پلیس , بازار , حبس , درصد , آیین نامه , دین , مجرم , مشروع , اسلامی , قضات , افزایش , تهران , پرونده , مردم , استان , پرداخت , بند , اصل , نظر , حوادث , نقدی , جزای , تحصیل , رسانه , رییس , راه , قانونگذار , سال , مقابله , اجتماعی , درآمد , ماه , جدید , شرعی , دینی , دستگیری , نفر , روزنامه , حل , رد , شیوه , ماده , آیین , عدم , اخذ , فرهنگی , مال , سوء , استفاده , مصوب , دفتر , غیر , تشدید , نامه , پیشه , امور , روز , بزرگ , بدن

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات حقوقي در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقي در این بخش پاسخ داده نمیشود .

 
 
خدمات حقوقی مشاوره و وکالت موسسه حقوقی رضا خوشیاران 
آدرس دفتر وکالت 
صفحه اصلي 
بخش دانلود از سایت 
برنامه هفتگي 
امور موکلین 
مشاوره تلفنی 
قبول کلیه دعاوی حقوقی 
سوالات حقوقي كاربران 
سايت هاي مرتبط 
گالري تصاویر 
اخبار حقوقی و حوادث 
مطالب و مقالات حقوقی 
اخبار گوناگون و اقتصادی 
اخبار و مطالب دانشگاهی 
قوانین و مقررات داخلی 
قوانین و مقررات خارجی 
درگاه نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه 
نظرات مشورتی 
هشدارهای انتظامی 
نشست های قضایی 
آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور 
آرای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور 
منتخب آرای دیوان عالی کشور 
آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری 
آدرس محاکم و دادسراها و کلانتری ها 
نشانی نهادها، سازمان ها، سفارتخانه ها، دانشگاه ها 
نظرسنجی سایت 
سایت های مفید 


 
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی