وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی
   
|وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
امروز دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
    قبول دعاوی حقوقی سوالات حقوقی مشاوره تلفنی امور موکلین صفحه اصلی
کانال رسمی سایت حقوقی خوشیاران در تلگرام
صفحه اصلی Google
خبرگزاری میزان
کانون ملی وکلا
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
مأوی
سازمان پزشکی قانونی کشور
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
آدرس و تلفن دفاتر خدمات قضائی
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
سازمان قضایی نیروهای مسلح
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
سامانه ملی قوانین و مقررات
اداره کل ثبت احوال استان تهران
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
رويداد هاي مهم حقوقي امروز
تصويب قانون مجازات اشخاصي كه مال غير را به عوض مال خود معرفي مي نمايند - 1308
آدرس دفتر وکالت
تهران، ضلع غربی چهارراه ولیعصر، خ برادران مظفر (صبای شمالی)، ساختمان صبا، پلاک ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩ پذیرش : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 الی 21 :شماره های تماس 09122208184
دفاتر ثبت اسناد و املاک
جستجوی سردفتران
سایت موسسه حقوقی رضا خوشیاران
جدیدترین مصوبات قانونی و انتشار اخبار حقوقی و مقالات
سردفتران ازدواج و طلاق
جستجوی سردفتران ازدواج و طلاق
خدمات اطلاع رسانی الکترونیک
راهنمای امور مراجعین سازمان ثبت املاک و اسناد کشور
 
  ***کاربر گرامی لطفا برای بازدید از وبسایت از مرورگر فایر فاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید***
میزان بازدارندگی مجازات اسید‌پاشی
تاریخ انتشار : 27-01-1392

میزان بازدارندگی مجازات اسید‌پاشی

 

در گفت‌و‌گو با کارشناسان بررسی شد؛
میزان بازدارندگی مجازات اسید‌پاشی
 
 اسیدپاشی به عنوان ابزاری برای انتقام‌جویی سال‌هاست که آرامش روانی جامعه را مختل کرده است. جامعه‌شناسان و روانشناسان معتقدند که بروز چنین حوادثی، آثار جبران‌ناپذیری را به بهداشت روانی جامعه تحمیل می‌کند.
 
 در قوانین ما اگر فردی انگیزه‌اش از اسیدپاشی ایجاد رعب و وحشت باشد محارب شناخته می‌شود و مجازات او اعدام است. در واقع عمل کسی که به صورت دیگری اسید می‌پاشد بسیار شدیدتر از کسی است که با استفاده از سلاح ایجاد رعب، وحشت و ناامنی می‌‌کند. بنابراین باید در این میان فکری اندیشید و در مقابل این معضل و عمل دردناک، قوانین به درستی اجرا شود تا افرادی که این راه را برای انتقام انتخاب می‌کنند به سزای اعمال خود برسند و بدانند که سرانجام بدی در انتظارشان است. برای تحلیل و بررسی این موضوع به گفت و گو با چند تن از کارشناسان حقوقی و یک آسیب‌شناس پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

90 درصد از اهداف اسیدپاشی زنان هستند

یک آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری در گفت‌وگو با «حمایت» بیان کرد: اسیدپاشی یکی از جرایمی است که عوارض و آسیب‌های مضاعف، در رفتارهای اجتماعی جامعه ایجاد می‌کند. نخست آن که قربانی به عنوان هدف جرم و تا زمانی که زنده است، به دلیل از دست دادن زیبایی و بعضی از توانایی‌هایش مثل بینایی، شنوایی و بویایی از زندگی عادی ومعمولی محروم می‌شود. دوم آن که این جرم آثار ناخوشایندی بر احساسات و افکار عمومی جامعه بر‌جای خواهد گذاشت.
 
مجید ابهری ادامه داد: چون 90 درصد از اهداف اسید‌پاشی، زنان هستند، ازدست‌دادن ظاهر و بعضی از احساسات، در صورت زنده‌ماندن، سخت‌ترین مجازات و عذاب برای آنان محسوب می شود. 
 
این آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: قوانین موجود در زمینه کیفر اسید‌پاشی متعلق به بیش از 4 دهه پیش است که در جامعه امروز با تجدیدنظر در آن باید مجازات‌های سنگین‌تری درنظر گرفته‌شود.
 
ابهری بیان کرد: 95 درصد از علل رفتار اسیدپاشی، انتقام جویی در ارتباط عشق و عاشقی است که فرد به دلیل عدم پاسخگویی زن یا بی‌اعتنایی او دست به این اقدام جنون‌آمیز می‌زند و در موارد دیگر نیز انتقام جویی‌های فردی، ریشه رفتاری اسید پاشی است. تا به امروز قربانیان اسید‌پاشی همچون بیماران جذامی دیگر اجازه حضور در جامعه را به خود ندادند زیرا ظاهر آنان باعث ترحم و حتی وحشت دیگران می‌شود و این مجازاتی مضاعف برای قربانیان است.

عاملان اسیدپاشی از نتایج کار خود مطلع هستند

وی افزود: هیچ‌کس حاضرنیست با یک قربانی اسیدپاشی ازدواج کند. حتی در موضوع آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی نیز که ادعای عشق می‌کرد، حاضر نشد با وی ازدواج‌کند. بنابراین درمورد اهداف این‌جرم از نگاه علوم رفتاری باید گفت که مرگ بهتر از زنده‌ماندن آنان است زیرا در صورت زنده‌ماندن، هزینه‌های سنگین درمان و هزینه‌های غیرقابل‌تحمل دیگر و نیز از دست دادن زیبایی و بینایی از سوی دیگر باعث می شود که قربانی بی گناه، زندانی خشونت و جهل یک نفر شود.
 
این آسیب شناس و مختصص علوم رفتاری بیان‌کرد: متاسفانه بسیاری از افرادی که مورد حمله اسیدپاشی قرار گرفته‌اند، تهدیدهای اولیه را جدی نگرفتند زیرا اگر این تهدیدها را جدی گرفته بودند و از نظر قانونی پیگیری می‌کردند، قانون از آنان حمایت می‌کرد و به احتمال زیاد این جنایت اتفاق نمی‌افتاد.
 
ابهری اظهارداشت: در مورد عاملان اسیدپاشی، بر اساس مطالعات انجام‌شده باید گفت که این افراد از نتایج کار خود مطلع بودند ولی کینه‌جویی، دوربودن از ارزش‌های اخلاقی، ضعف در باورهای دینی، کمبود تربیت خانوادگی، خودخواهی و غرور کاذب از جمله عوامل اصلی این حرکت است و این افراد می‌دانستند که اسید با گوشت و پوست فرد قربانی چه خواهدکرد زیرا قصد این افراد کشتن قربانی نبوده بلکه مجازاتی بود که بعد از آن فرد زنده بماند اما روزی هزار بار خواستار مرگ خود شود.

تشدید مجازات می تواند از این فاجعه جلوگیری کند

وی عنوان کرد: براساس تجارب بسیار در مقوله آسیب‌شناسی اجتماعی و در بخش پژوهش‌های ‌بزهکاران باید بگویم که عاملان این‌گونه جرایم باید از نظر قانونی متحمل شدیدترین مجازات‌ها شوند چرا که گسترش خشونت رفتاری در جامعه علیه انسان‌های دیگر، جرمی نابخشودنی است و این گونه حرکات موجب تکرار آن در اجتماع و الگوهای رفتاری منفی درباره آن می‌شود.
 
ابهری گفت: تصویب و تدوین قوانین پیش‌گیرانه و تشدید مجازات برای عاملان اسیدپاشی از یک طرف و آموزش مدیریت هیجان‌ها به جوانان از طرف دیگر می‌تواند از این فاجعه تلخ انسانی و تکرار آن جلوگیری کند.
 
این آسیب‌شناس و مختصص علوم رفتاری اظهار داشت: خانواده‌ها باید توجه داشته‌باشند که هوس‌های نفسانی، پایه اصلی این حرکت است زیرا در بسیاری از موارد، مردان عامل این جرم، به زنی علاقه‌مند شده و پس از دریافت جواب منفی، به اسید‌پاشی اقدام می‌کنند.

جلوگیری از فروش اسیدهای با غلظت زیاد؛‌ گامی برای پیشگیری 

وی ادامه داد: جلوگیری از فروش اسیدهای با غلظت زیاد ‌و نیز منع خرید و فروش بدون مجوز گام دوم برای پیشگیری از اسیدپاشی است. در واقع در برخی خیابان‌های تهران می‌توان صدها لیتر ‌اسید در انواع مختلف و با غلظت‌های گوناگون را تهیه کرد بدون آن که مدرکی مورد نیاز باشد.
 
ابهری افزود: فروشندگان باید مشخصات خریداران را به مراکز انتظامی گزارش دهند؛ هر چند این حرکت نیز نمی‌تواند در نهایت از نیت شوم عامل جلوگیری کند ولی به عنوان یک چارچوب ممکن است از مقدمه جنایت ‌پیشگیری کند.
 
وی اظهار داشت: در مرحله بعد، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به جامعه و خانواده‌ها، از ابزارهای موثر دیگر در پیشگیری از این جنایت است.

بالاترین مجازات اسید پاشی، اعدام است

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «حمایت» با بیان این که قوانین به منظورمقابله با اسیدپاشی کامل است، اظهارداشت: به عقیده بنده نیازی به تشدید مجازات برای اسیدپاشی نیست، چرا که بالاترین مجازات این جرم، اعدام است.
 
الهیارملک‌شاهی ادامه داد: اگر فردی بین مردم رعب و وحشت ایجاد کند، این اقدام عنوان محاربه پیدا می‌کند و سنگین‌ترین مجازات در انتظارش است. همچنین با توجه به خساراتی که او به بدن فرد وارد می‌کند، جزای نقدی و کیفری برای او در نظر گرفته می‌شود.
 
وی افزود: جرم اسیدپاشی بیشتر از سوی مردها ارتکاب می‌یابد و قربانیان این جرم نیز بیشتر بانوان‌ا‌ند. زیرا مردها به دنبال این هستند که با از بین‌بردن زیبایی زن به نوعی از او انتقام بگیرند.
 
ملک‌شاهی با بیان این که در این دوره مجلس هنوز طرحی مبنی بر تشدید مجازات برای اسید پاشی نداشته‌ایم، خاطرنشان‌کرد: اگر لایحه‌ای به صورت جدا و مستقل برای مجازات اسید پاشی مطرح شود، به طور یقین بررسی و رسیدگی خواهد شد.

مجازات فعلی کافی است

سخنگوی کمیسیون حقوقی ‌و ‌قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با «حمایت» بیان‌کرد: در حال حاضر مجازات در نظرگرفته شده برای اسیدپاشی قوی و کافی است.
 
محمدعلی اسفنانی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر بهترین مجازات‌ها در این زمینه وجود دارد و بالاترین مجازات اسیدپاشی اعدام است.
 
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز طرح و لایحه‌ای جدا و مستقل برای این که با جرم اسید‌پاشی چگونه رفتار شود به مجلس ارایه نشده است.
 
اسفنانی خاطرنشان‌کرد: امیدواریم با کاهش این جرم در جامعه مواجه شویم و روز به روز بر آرامش جامعه افزوده شود.
 
اما یک قاضی دادگستری نیز در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار داشت: معتقدم هر چقدر که برای اسیدپاشی، مجازات درنظر گرفته شود، باز هم کم است زیرا ارتکاب این جرم در جامعه افزایش بسیار داشته و یک عمل فجیع است.فریبرز مردانی ادامه داد: در نظر گرفتن مجازات سنگین برای عمل اسیدپاشی به نفع جامعه و مردم بوده و امری ضروری است و در حقیقت این موضوع آثار بسیار خوبی به همراه دارد.وی اظهار داشت: اسیدپاشی، عمل ناشایستی است که فرد برای انتقام، به آن اقدام می کند؛ به همین دلیل باید اقدام های لازم برای کاهش موارد ارتکاب به این جرم در جامعه صورت گیرد.

 

برچسب ها : اسیدپاشی زنان , , , اعدام , مقاله , مجازات , محارب , میزان بازدارندگی مجازات اسید‌پاشی

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات حقوقي در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقي در این بخش پاسخ داده نمیشود .

 
 
خدمات حقوقی مشاوره و وکالت موسسه حقوقی رضا خوشیاران 
آدرس دفتر وکالت 
صفحه اصلي 
بخش دانلود از سایت 
برنامه هفتگي 
امور موکلین 
مشاوره تلفنی 
قبول کلیه دعاوی حقوقی 
سوالات حقوقي كاربران 
سايت هاي مرتبط 
گالري تصاویر 
اخبار حقوقی و حوادث 
مطالب و مقالات حقوقی 
اخبار گوناگون و اقتصادی 
اخبار و مطالب دانشگاهی 
قوانین و مقررات داخلی 
قوانین و مقررات خارجی 
درگاه نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه 
نظرات مشورتی 
هشدارهای انتظامی 
نشست های قضایی 
آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور 
آرای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور 
منتخب آرای دیوان عالی کشور 
آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری 
آدرس محاکم و دادسراها و کلانتری ها 
نشانی نهادها، سازمان ها، سفارتخانه ها، دانشگاه ها 
نظرسنجی سایت 
سایت های مفید 


 
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی