وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی
   
|وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
امروز چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
    قبول دعاوی حقوقی سوالات حقوقی مشاوره تلفنی امور موکلین صفحه اصلی
کانال رسمی سایت حقوقی خوشیاران در تلگرام
صفحه اصلی Google
خبرگزاری میزان
کانون ملی وکلا
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
مأوی
سازمان پزشکی قانونی کشور
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
آدرس و تلفن دفاتر خدمات قضائی
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
سازمان قضایی نیروهای مسلح
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
سامانه ملی قوانین و مقررات
اداره کل ثبت احوال استان تهران
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
رويداد هاي مهم حقوقي امروز
تصويب قانون اقدامات تاميني - 1329
آدرس دفتر وکالت
تهران، ضلع غربی چهارراه ولیعصر، خ برادران مظفر (صبای شمالی)، ساختمان صبا، پلاک ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩ پذیرش : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 الی 21 :شماره های تماس 09122208184
دفاتر ثبت اسناد و املاک
جستجوی سردفتران
سایت موسسه حقوقی رضا خوشیاران
جدیدترین مصوبات قانونی و انتشار اخبار حقوقی و مقالات
سردفتران ازدواج و طلاق
جستجوی سردفتران ازدواج و طلاق
خدمات اطلاع رسانی الکترونیک
راهنمای امور مراجعین سازمان ثبت املاک و اسناد کشور
 
  ***کاربر گرامی لطفا برای بازدید از وبسایت از مرورگر فایر فاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید***
شناسنامه ای برای مجرمان
تاریخ انتشار : 19-08-1391

شناسنامه ای برای مجرمان


به گفته کارشناسان مسائل اجتماعی و قضایی، وجود آمار دقیق میزان تکرار جرم و محکومیت متهم، همواره یکی از اصلی ترین معیارهای سنجش میزان اثربخشی کیفری اجتماع محور تلقی شده است. به همین خاطر در نیمه قرن نوزدهم در سراسر جهان تاسیس مرکزی که سوابق محکومیت اشخاص و یا عدم سوء پیشینه افراد در آن ثبت شود لازم و ضروری تشخیص داده شد. در ایران نیز از سال 1318 آئین نامه و سجل کیفری برای ایجاد دفاتر سجل کیفری وضع و تصویب شد. به موجب مقررات این آئین نامه تمامی سوابق موثر کیفری و بعضی احکام مدنی و تجاری افراد باید در دفتر سجل کیفری درج شود. این درحالی است که در دوم بهمن سال 1384 نیز آئین نامه سجل قضایی جدید که مشتمل بر 25 ماده و 7 تبصره بود از سوی ریاست وقت قوه قضائیه تصویب شد. اما متاسفانه این آئین نامه بنا به دلایل نامعلومی همچنان مسکوت مانده است. 
    
    آمارهای ضد و نقیض سازمان ها 
    قاضی محمد رضا گیوکی - معاون قضایی دادگستری ناحیه 16 تهران - بعثت - با ابراز تاسف از نبود آمار دقیق درباره تعداد مجرمان می گوید: به طور عموم آمارهایی که در این رابطه اعلام می شود ضد و نقیض است و گاهی نیز با وضعیت موجود انطباق دارد. به عنوان مثال وقتی فردی به عنوان بزهکار از سوی پلیس دستگیر می شود، ماموران پلیس مطابق با دستورالعمل های خود، او را مجرم شناخته و مشخصاتش را جزء آمار مجرمان محسوب می کنند. حال امکان دارد فرد دستگیر شده وقتی برای رسیدگی به پرونده به دادسرا منتقل می شود از دیدگاه قاضی تحقیق مجرم نباشد و بدون قید و یا با صدور قرار آزاد می شود که در این مرحله نیز آمارهایی که دادسراها اعلام می کنند با آمار اداره پلیس بسیار متفاوت می باشد. نکته جالب توجه اینجاست که پرونده های قضایی پس از مرحله تحقیق برای صدور حکم نهایی و تعیین تکلیف متهمان نیز به مرجع بالاتر یعنی دادگاه تجدید نظر و یا دیوان عالی کشور ارسال می گردد که امکان دارد در هر مرحله رسیدگی به پرونده های قضایی فردی که از سوی پلیس یا قاضی تحقیق مجرم شناخته شده بود بیگناه شناخته شود و حکم برائت بگیرد که این نیز از آمار مراجع ذی ربط کسر می گردد. در نهایت سازمان زندان ها نیز تعداد افرادی که به عنوان متهم وارد زندان می شوند را به عنوان آمار اعلام می کند که به نظر می رسد آماری که از سوی سازمان زندان ها اعلام می گردد به نسبت دقیق تر باشد. هرچند بازهم نمی توان به این آمار اکتفا کرد. چرا که تعداد زیادی از مجرمان جزو محکومان مالی هستند که با صدور قرار وثیقه یا کفالت آزاد می شوند که این افراد نیز جزو آمار سازمان زندان ها نمی باشند. پس این بدان معنا نیست که این افراد مجرم نیستند اما از آنجا که محکومیت زندان نداشته اند وارد زندان نشده اند و آمارشان نیز در هیچ کجا ثبت نشده است. از سوی دیگر برخی زندانیان نیز مجرم نیستند. اما از آنجا که محکوم مالی بوده که وثیقه ای نیز نداشته اند به عنوان بزهکار به زندان معرفی می شوند. 
    وی با اشاره به این که نبود سجل کیفری در کشور باعث پراکندگی این آمارها می باشد افزود: ما به خاطر نداشتن سجل کیفری با یک خلاروبه رو هستیم. چرا که در تمام دنیا سجل کیفری افراد ثبت می شود و براین اساس نیز آمار دقیقی از افراد بزهکار و مجرم به دست می آید. به همین خاطر تعداد زیادی از جرایم همچنان کشف نشده باقی مانده اند و یا این که به دلیل خاص بودن شان قابل پیگیری نیستند. به عنوان مثال از دیدگاه قانون کم فروشی و یا گرانفروشی جرم است. اما به دلیل آن که تعداد موارد زیاد است همه به دادگاه معرفی نمی شوند یا این که در دادگاه به طور توافقی رضایت گرفته و آزاد می شوند. بنابراین بهترین راهکار رسیدن به آمارهای دقیق که بسیار نیز حائز اهمیت می باشد، احیای سجل کیفری است که آمار دقیقی درباره تعداد مجرمان و نوع جرایم است. 
    قاضی گیوکی با بیان این که آئین نامه سجل کیفری از سال 1384 به تصویب رئیس سابق قوه قضائیه رسید، می گوید: مقرر شد طبق ماده1 این آئین نامه، در دادسرای هر شهرستان دفتر سجل قضایی تشکیل و مستقر می شود. مسئول این دفتر نیز از میان قضات دادسرای عمومی و انقلاب و به انتخاب دادستان و با تایید و پیشنهاد مدیرکل عفو و بخشودگی و سجل قضایی از سوی رئیس قوه قضائیه، منصوب گردد. این دفتر در انجام تکالیف خود به شرح مواد آتی تابع اداره کل عفو و بخشودگی و سجل قضایی است و دادستان بر نحوه انجام وظیفه آن نظارت دارد. تبصره1- این دفتر امور ذکر شده در ماده3 در مورد کسانی که شناسنامه آنان در آن شهرستان صادر شده را جمع آوری و حفظ خواهدنمود. تبصره2ـ در دادگاه های عمومی بخش، ورقه های سجل قضایی به وسیله رئیس یا دادرس علی البدل تنظیم و به دفتر سجل قضایی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستانی که بخش مذکور تابع آن است ارسال می شود اما متاسفانه بنا به دلایلی مسکوت ماند. 
    
    تاثیر مثبت سجل کیفری بر متهمان 
    خیرالله نورالله پور وکیل دادگستری و حقوقدان نیز با اشاره به این که یکی از اثرات مثبت داشتن سجل کیفری رفع اثر محکومیت جزایی محکوم علیه از طریق حذف پیشینه سوء قضایی از سجل کیفری می باشد، گفت: به طور کلی سجل کیفری به منظور باز آوری و اعطای مجدد زندگی مدنی به محکوم با هدف پیشگیری از تکرار جرم و تثبیت آرامش فردی و اجتماعی در سطح جامعه می باشد. چرا که انسان ها از حیث شخصی و شهروندی و از آن جهت که انسان هستند عموماً دارای حیثیت فردی و اجتماعی می باشند. از آنجا که تعقیب یا محکومیت کیفری، حیثیت افراد را بشدت خدشه دار کرده و از اعتبارات و امکانات حضور در اجتماع و مشارکت اجتماعی محروم می کند، به همین خاطر مجرمی که حیثیت او به واسطه ارتکاب جرم از دست رفته مطابق شرایط قانونی و رعایت تشریفات ویژه می تواند حیثیت از دست داده را دوباره به دست آورد. این امر در حقوق جزایی در اصطلاح اعاده حیثیت گفته می شود. حیثیت مجرم به طور معمول با عنوان سوء پیشینه کیفری و ثبت آن در سجل کیفری مخدوش گردیده و تا اعاده آن همچنان بسیاری از حقوق اجتماعی وی مسلوب می ماند. 
 
  بنابراین برای اعاده حیثیت برخی از متهمان که ناخواسته و یا برای نخستین بار مرتکب جرمی کوچک می شوند و یا مورد تهمت برخی افراد شیاد قرار گرفته اند لازم و ضروری است. به گفته نورالله پور، به موجب بند الف ماده 25 قانون مجازات اسلامی یکی از شروط لازم برای تعلیق مجازات این است که محکوم علیه باید سابقه محکومیت قطعی به مجازات های زیر را نداشته باشد: 
    1- محکومیت قطعی به حد. 
    2- محکومیت قطعی به قطع یا نقص عضو. 
    3- محکومیت قطعی به مجازات حبس بیش از یک سال در جرایم عمدی. 
    4- محکومیت قطعی به جزای نقدی به مبلغ بیش از دو میلیون ریال. 
    5- سابقه محکومیت قطعی دوبار یا بیشتر به علت جرم های عمدی با هر میزان مجازات. 
   
انواع سجل کیفری 
    طبق ماده 3ـ سجل قضایی به چهار دسته کیفری، مدنی، بازرگانی و اداری تقسیم می گردد. 
 
  امور کیفری خود در سه بند تهیه و تنظیم شده که شامل موارد زیر می باشد: 
    1ـ محکومیت های کیفری قطعی و قابل اجرا و تاریخ شروع و ختم آنها و احکامی است که در نتیجه اعاده دادرسی، آزادی مشروط یا تعلیق اجرای مجازات به ترتیب، احکام محکومیت را الغا یا منتفی کرده است؛ 
    2ـ حکم لغو تعلیق اجرای مجازات و حکم اجرای بقیه محکومیت به لحاظ تخلف از ترتیبات و شرایط آزادی مشروط؛ (موضوع تبصره ماده 29 و تبصره3 ماده 38 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370). 
    3ـ تصمیم مربوط به اعاده حیثیت و عفو عمومی یا بخشودگی و تخفیف و تبدیل کیفر. 
 
  امور مدنی نیز درباره احکام قطعی راجع به اعلام حجر یا رفع حجر می باشد. 
    امور بازرگانی نیز درباره احکام ورشکـستگی تاجر و احکـام مربوط به قـرارداد ارفاقی و احکامی است که حکم ورشکستگی را گسیخته و یا به ورشکسته اعاده حیثیت می دهد. همچنین امور اداری که در سه بند تهیه شده شامل موارد زیر است: 
    1ـ تصمیمات قطعی اداری راجع به اخراج بیگانه از کشور و الغای آن؛ 
    2ـ سلب تابعیت ایرانی از بیگانگانی که تابعیت ایران را تحصیل کرده اند و کسانی که ایرانی الاصل هستند؛ 
    3ـ محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی و دستگاه های مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری، در دادگاه های عمومی و انقلاب، نظامی، ویژه روحانیت، تجدیدنظر، دادگاه و محکمه عالی انتظامی قضات، دیوان عالی کشور و هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و محرومیت از تصدی سمت های خاص و مدیریتی و محکومیت به اخراج از دستگاه متبوع. 
    مدت زمان استفاده از سجل کیفری 
    براساس ماده4 این آئین نامه برگ سجل قضایی پس از انقضای 70 سال از تاریخ ولادت شخصی که سجل قضایی به نام او صادر شده یا پس از اطلاع رسمی از مرگ او از میان برده می شود و مراتب در دفتر سجل قضایی مربوط نیز قید می گردد. 
    ماده 5 نیز درباره سن افراد تاکید داشته که بر این اساس برای افراد کمتر از 18 سال که محکومیت کیفری پیدا می کنند برگ سجل قضایی تنظیم نخواهدشد. 
    ماده6 نیز در این رابطه می گوید: محکومیت محکومانی که مورد عفو و بخشودگی قرار می گیرند در صورتی که زوال آثار محکومیت به مجازات در عفو تصریح شده باشد، از سجل قضایی آنان محو می شود.همچنین طبق ماده 7 هر کس می تواند از برگ سجل قضایی مربوط به خود بدون ذکر دلیل رونوشت بخواهد.
    
 روزنامه ایران، شماره 5212 به تاریخ 7/8/91، صفحه 16 (ایران اجتماعی)

برچسب ها : سوء پیشینه , سو پیشینه , سابقه , شناسنامه ای برای مجرمان

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات حقوقي در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقي در این بخش پاسخ داده نمیشود .

 
 
خدمات حقوقی مشاوره و وکالت موسسه حقوقی رضا خوشیاران 
آدرس دفتر وکالت 
صفحه اصلي 
بخش دانلود از سایت 
برنامه هفتگي 
امور موکلین 
مشاوره تلفنی 
قبول کلیه دعاوی حقوقی 
سوالات حقوقي كاربران 
سايت هاي مرتبط 
گالري تصاویر 
اخبار حقوقی و حوادث 
مطالب و مقالات حقوقی 
اخبار گوناگون و اقتصادی 
اخبار و مطالب دانشگاهی 
قوانین و مقررات داخلی 
قوانین و مقررات خارجی 
درگاه نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه 
نظرات مشورتی 
هشدارهای انتظامی 
نشست های قضایی 
آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور 
آرای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور 
منتخب آرای دیوان عالی کشور 
آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری 
آدرس محاکم و دادسراها و کلانتری ها 
نشانی نهادها، سازمان ها، سفارتخانه ها، دانشگاه ها 
نظرسنجی سایت 
سایت های مفید 


 
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی